donderdag 12 september 2019

Supermarkten op zondag (slot….)

Gerben WIjnja

Begin juli heeft de Kamper gemeenteraad dan eindelijk besloten om de winkeltijden op zondag te verruimen. Terwijl ik zelf op vakantie was, gingen de deuren van de Kamper supermarkten voor de eerste keer op zondag open.

Fietsend door Frankrijk viel me weer op dat wat zo ingewikkeld was in Kampen, in Frankrijk zo normaal is. Sinds jaar en dag kun je daar gewoon op zondag een croissantje kopen en naar de supermarkt.

Zo vanzelfsprekend was het niet in Kampen. In 2017 kwamen wij als D66 met het initiatiefvoorstel dat supermarkten voortaan op zondag open mochten. Maar het werd snel duidelijk dat andere partijen daar nog niet aan toe waren. Er was een actiegroep, verkiezingen en zelfs een zondagsverkenningscommissie voor nodig om tot een besluit te komen.

In het begin hoorde je nog wel eens: ‘Ach dat gaat in Kampen nooit gebeuren of daar zitten mensen toch niet op te wachten.’

Maar bijna twee jaar later is het dan toch gelukt. Terug van vakantie ben ik op een zondag maar eens naar de supermarkt getogen. Er waren zoveel klanten, er moest zelfs een extra kassa worden geopend.

Later die week sprak ik een filiaalhouder van een andere supermarkt in Kampen en die vertelde me hoeveel klanten hij wel niet had op zondag. Volgens hem was het boven verwachting druk, en dat in vakantietijd.

Al met al blijken er duizenden Kampenaren op zondag boodschappen te gaan doen. Vroeger mochten ze dat niet, want volgens de politiek zaten Kampenaren daar niet op te wachten. Nu de betuttelende regels zijn verdwenen, blijkt dat onze inwoners daar heel anders over denken en massaal gaan winkelen.

Voortaan open op zondag

Ach, zou je kunnen zeggen, is dat nu zo belangrijk supermarkten open op zondag?

Ten eerste vinden wij als D66 dat Kampenaren dat vooral zelf moeten kunnen uitmaken. Tegen de betutteling.

Maar het is ook belangrijk voor het imago van Kampen. Een historische maar toch moderne stad. Ik denk dan ook dat de grote borden en reclamedoeken die onze supermarktondernemers hebben opgehangen dat ze voortaan op zondag open zijn, een prachtig uithangbord zijn voor Kampen.

Moderner en vrijzinnig

Ik ben trots op dat resultaat, maar er is wat mij betreft nog meer werk te doen om te zorgen dat Kampen vrijzinniger, levendiger en dynamischer wordt. Wat ons betreft mogen nog meer winkels open op zondag.

Maar de eerste vraag in het nieuwe politieke seizoen is hoe we zorgen dat Kampen weer financieel gezond wordt. Kampen komt plotseling maar liefst zes miljoen euro te kort -de grootste financiële ramp in de geschiedenis- en zal fors moeten gaan bezuinigen.

Wat D66 betreft moeten we dat doen met de visie van Kampen als moderne aantrekkelijke vestigingsstad.

Dat betekent een keuze voor onderwijs, cultuur -voor behoud van bibliotheek, Quintus en de Stadsgehoorzaal- en economische ontwikkeling, met beheersbare zorg en een wat schraler fysiek domein.

Gerben Wijnja