dinsdag 5 april 2016

Stem morgen met uw hart voor Oekraïne!

Handelsmissie

In 2006 mocht ik als journalist met de FME mee op handelsmissie naar Oekraïne. Na de Oranjerevolutie van 2004 klom het land langzaam uit een diep dal en dus zagen metaalondernemers kansen. De arbeidskosten waren laag, grote bedrijven maakten een moderniseringsslag en steeds meer Oekraïners begonnen hun eigen handeltje. Op de eerste dag in het hotel in Kiev kwam het bericht dat Shell mogelijk proefboringen mocht verrichten. Als gas zou worden gevonden zou dat de afhankelijkheid van Russisch gas sterk verminderen. Het gezelschap ging in optimistische stemming op pad. De ambassade-auto’s reden over hobbelige landwegen door een uitgestrekte, groene graanschuur, af en toe uitwijkend voor in schorten en bloemenjurkjes gehulde omaatjes die ‘hun koe uitlieten’. Een tafereel dat me nu doet denken dat onze stadsboeren, die vroeger thuis enkele koeien hielden, het óók niet al te breed moeten hebben gehad. “Er werd een vrijhandelszone beloofd, “vertelde ambassadeur Keller mij intussen. “Buitenlandse investeerders stonden klaar, maar het kwam er niet van. En dus blijft Oekraïne doormodderen.”

Hollandia

De weg leidde naar een modern ommuurd fabriekje van Hollandia, een Hollandse start up in de zuivel. “We zitten in een nichemarkt van vruchtenyoghurt en Smetana. Misschien gaan we ook verse melk produceren, maar daarvoor moet ik het naburige melkveebedrijf opkopen. Die heeft 1200 koeien”, vertelde mij directeur Cees Felix. “Oekraïne is niet de hemel op aarde, maar er is wel veel mogelijk en de potentiële markt is gigantisch.”

Ook handel voor Kampen

1200 koeien! Het contrast met de oude vrouwtjes was groot, maar het toonde ook hoe groot de mogelijkheden zijn voor slimme ondernemers.  Mijn belevenissen weer teruglezend, moet ik gelijk denken aan de boeren in ons buitengebied, die gekluisterd door regelgeving en ‘groot’ geworden met landbouwsubsidies, 50 tot 300 koeien aanhouden. ‘Biedt vrijhandel Kamper boeren kansen in Oekraïne? En kunnen zij dan hier hun handelshuizen op terpen bouwen,’ denk ik vluchtig.

Stem voor Oekraïne!

Het perspectief op welvaart dat ik in 2006 proefde bij de vriendelijke Oekraïners, hangt in 2016 aan een zijden draad. De greep van Rusland op het land is alleen maar verstikkender geworden. Maar tegelijk is de kans op vrijhandel en samenwerking met Europa nog nooit zo dichtbij geweest. De hoop daarop van de Oekraïners is nu gericht op u. Want op 6 april kunt u uw mening geven over het EU-associatieverdrag met Oekraïne.  U mag zich daarbij het volgende afvragen. Wilt u de Oekraïners nog langer laten dansen naar de gaspijpen van Poetin, hun land verder door hem laten confisceren en hen verder doen wegzakken in armoede, oorlog en criminaliteit? Of gunt u hen hoop en perspectief via vrijhandel, democratisering en corruptiebestrijding? Voor dat laatste verloren 25 EU-gezinde burgers, liefdevolle vaders en moeders, hun leven op het Onafhankelijkheidsplein. Laat dat offer niet voor niets geweest zijn. Stem morgen met uw hart. Stem vóór het EU-Associatieverdrag met Oekraïne!