zondag 27 januari 2019

Opening Station Stadshagen gaat ten koste van Kamper reizigers

Tijdens de commissie ruimtelijke ontwikkeling van afgelopen maandag stond station Stadshagen op de agenda. Er lijkt een soort van oplossing te zijn voor de in gebruik name van dit tot nu toe verlaten Zwolse station. ProRail en de Provincie Overijssel dragen de financiële lasten en de dienstregeling van het Kamperlijntje zal aangepast worden met kortere overstaptijden en verdwijnende overstapmogelijkheden tot gevolg.

D66-commissielid, Eliza Nauta, vroeg aandacht voor de gevolgen voor Kampen. Want wie dragen straks de niet-financiële lasten? Wie worden straks de dupe van kortere overstaptijden en het missen van aansluitingen? Juist. De reizigers uit Kampen. Zwolle heeft straks met station Stadshagen een tweede station, maar wat krijgen wij? We hebben een mooie blauwe trein gekregen en nieuwe bankjes op het perron, maar wat heb je daar als je vervolgens je aansluiting mist? Zelfs een eventuele busverbinding tussen station Stadshagen en de Deltion campus is alles behalve zeker.

Wij vragen ons af of het Kamperlijntje met deze veranderingen ook in de toekomst aantrekkelijk en daarmee levensvatbaar kan blijven. Het Kamperlijntje moet ook voor de toekomst behouden blijven voor de voor inwoners van Kampen! Wethouder Holtland heeft aangegeven dat wat hem betreft de stop bij station Stadshagen moet verdwijnen als dit zou leiden tot een teruggang van het aantal reizigers van en naar Kampen. Wij zijn heel benieuwd wat de gemeente Zwolle en de provincie Overijssel van deze opmerking van de wethouder vinden.