woensdag 9 november 2016

Oproep tot beleid luierrecycling

Tijdens de raadsvergadering over de begroting van 2017 brengt D66, samen met SGP en CDA, een motie in die het college oproept om initiatief te nemen dat gericht is op luierrecycling.

AfvalrecyclingLuierrecycling

De gemeente Kampen heeft het streven uitgesproken om in 2025 maar liefst 90% van het particuliere afval te kunnen recyclen. Daarnaast is bekend dat 11% van het afval in 2015 bestond uit luiers, die wij nu niet recyclen. Het is dus noodzakelijk om tenminste een deel van de luiers te recyclen om de doelstellingen te halen.

Luierrecycling

Er zit vooruitgang in het vinden van geschikte recycling oplossingen, mede door Stichting Luierrecycling. Het versnellen van deze ontwikkelingen is mogelijk door dit soort initiatieven te ondersteunen. Dit is dan ook de oproep middels onze motie.

Een mogelijkheid is dat luiers verzameld worden bij kinderdagverblijven en bij de glasbakken. Zo kunnen ze gescheiden opgehaald worden. Daarna is het mogelijk om luiers te recyclen.

Motie

Wij verzoeken, kortom, het college om het goede voorbeeld te geven hierin.

Lees de motie hier.