woensdag 2 januari 2019

Lelystad Airport en de gevolgen voor Kampen

Op reis met het vliegtuig is leuk. Althans dat vind ik wel. En vliegen is tegenwoordig heel goedkoop. Spotgoedkoop zelfs. Als je het slim uitkient, vlieg je voor een paar tientjes naar bijvoorbeeld Barcelona.

Vliegen is niet alleen leuk, het is ook heel belangrijk voor onze economie. Zeker voor een internationale open kenniseconomie zoals die van Nederland.

Maar hoewel je weinig betaalt voor een ticket, zit er wel een groot maatschappelijk prijskaartje aan. Want vliegen brengt schade toe aan het milieu en levert overlast op voor de omwonenden van luchthavens. Kosten die je niet terugziet op je ticket.

En dat is natuurlijk raar. Zeker als je bedenkt dat de luchtvaart amper belasting betaalt. Voor je autoritje naar Schiphol betaal je meer belasting dan voor de vlucht naar Spanje.

Met de plannen voor Lelystad Airport weten we ook in Kampen dat vliegen een negatieve kant heeft. Want de vliegroutes van en naar Lelystad gaan straks onder meer over Wilsum, ‘s Heerenbroek, Kamperveen, Onderdijks en het nieuw te bouwen dorp Reeve.

Wat zijn nu de gevolgen van Lelystad en hoe zorgen we ervoor dat de inwoners van Kampen geen overlast krijgen? Vragen waar wij ons als D66 Kampen afgelopen jaar vaak mee bezig hebben gehouden.

Opeenstapeling van fouten

In 2008 heeft de regering besloten dat Lelystad een regionale luchthaven zou moeten worden. Maar er was geen luchtruimte bij geregeld waar de vliegtuigen doorheen zouden kunnen vliegen. Het luchtruim was al in gebruik bij defensie en voor de vluchten van en naar Schiphol. Lage aanvliegroutes bleven over voor Lelystad. Met mogelijk veel meer overlast voor omwonenden in Overijssel en de Veluwe. Ook in Kampen.

Hoe groot die gevolgen zouden zijn, was onduidelijk omdat ook de Milieueffectrapportage niet bleek te deugen.

En om alles nog erger te maken, werd afgelopen weken duidelijk dat ook de economische haalbaarheid van Lelystad Airport uiterst onzeker is. Want vanwege staatssteunregels is het niet mogelijk is om luchtvaartmaatschappijen te dwingen naar Lelystad te vertrekken. En de meeste luchtvaartmaatschappijen hebben al aangegeven liever niet van Lelystad te vliegen.

Het afgelopen jaar hebben wij als D66 Kampen samen met de andere D66-fracties in  Overijssel en Gelderland regelmatig overleg gehad met onze Kamerleden in Den Haag. Dan merk je hoe nuttig het is om als partij in de gemeenteraad van Kampen je lijntjes te hebben met D66’ers in de provincie en Den Haag. Samen de zorgen overbrengen aan de Tweede Kamer zodat men daar ook begrijpt wat de gevolgen kunnen zijn voor bijvoorbeeld Wilsum en de stad Kampen.

Onzekerheid

Nu door alle gemaakte fouten de opening van Lelystad Airport steeds onzekerder wordt, zie je dat de minister probeert te tornen aan de eerder gemaakte afspraken. Wij zijn dan ook erg blij dat de woordvoerder voor D66 in de Tweede Kamer, Jan Paternotte, zijn poot stijf gehouden heeft in zijn voorwaarden voor Lelystad Airport: eerst duidelijkheid over de gevolgen voor omwonenden, zekerheid dat laagvliegroutes verdwijnen en geen vracht en autonome groei van Lelystad Airport.

Als D66 Kampen zullen we ons blijven inzetten om de kernen en de stad te behoeden voor overlast.

Origineel verschenen als Raadspraat in De Brug week 1, 2019