woensdag 24 maart 2021

Een tent om Kampen beter te maken

Gerben WIjnja

Wat een geweldige verkiezingsuitslag voor D66! Ik wil alle kiezers bedanken die afgelopen week op ons hebben gestemd en voor nieuw leiderschap hebben gekozen. Ook in Kampen! De afgelopen 15 jaar blijft het aantal D66-stemmers in Kampen groeien! Ik moet eerlijk zeggen dat ik er beduusd van was toen de eerste voorspellingen binnenkwamen. Een verrassing maar niet onverwacht.

Niet onverwacht omdat je zag hoe de optimistische boodschap van Sigrid Kaag mensen aansprak. Hoewel het soms op TV meer een spelshow leek, wist zij haar boodschap in rust over te brengen over hoe we ons land weer gaan opbouwen na deze crisis. En hoe we zorgen we dat we die andere crisis -die van de klimaatverandering- afwenden.

Ook in Kampen is het tijd om ons die vraag te stellen: hoe gaan we verder na corona?

Want de triomftocht van de wetenschap – ongekend hoe wetenschappers binnen een jaar tal van geteste vaccin hebben weten te maken- heeft zijn kamp heeft opgeslagen op het Berghuisplein. Er is een enorme tent opgebouwd bij het stadhuis waarin straks alle Kampenaren gevaccineerd kunnen worden. Daarmee komt het einde van de pandemie nu echt in zicht.

Kampen heeft het zwaar voor de kiezen gekregen. Veel mensen zijn ziek geweest of hebben dierbaren verloren. Maar ook onze ondernemers, winkeliers en horeca kregen enorme klappen. Er is veel dat weer opgebouwd moet worden.

Maar het heeft ook nieuwe ideeën opgeleverd, creativiteit en onvermoede vaardigheden. We zijn bijvoorbeeld allemaal digitaal een heel stuk bekwamer geworden. En we zijn school en onze collega’s meer gaan waarderen.

Begin bij inwoners

Wat mij betreft is nu het moment om al die ideeën die we hebben opgedaan, te verzamelen en te gebruiken om Kampen beter te maken. Nu we zoveel van hen hebben gevraagd, moet je bij onze inwoners beginnen. Hoe denken jullie dat we Kampen beter kunnen maken?

Helaas zien we bij veel reguliere inspraakavonden of discussies op sociale media vaak dezelfde gezichten en worden veel stemmen en ideeën dus niet gehoord. En dat is jammer.

Gelukkig kan dat anders. Bijvoorbeeld met een Burgerraad. Dat doet het Vlaamse Gent al jaren, en in Heerenveen dacht zo’n burgerraad mee over de inrichting van het centrum. En in Frankrijk bestaat een burgerraad om het klimaatbeleid vorm te geven. Bij een burgerraad kijk je niet wie er komt opdagen op een inspraakavond, maar nodig je als gemeente zelf actief individuele inwoners uit. De door het lot gekozen mensen vormen zo een echte afspiegeling van alle inwoners. Zij komen bij elkaar, verzamelen ideeën en geven hun mening.

Een tent om Kampen beter te maken

Nu staat tot 1 oktober de vaccinatietent op het Berghuisplein. Dan is Kampen ingeënt, en zijn we klaar voor een nieuwe start. Laten we voor we de tent afbreken, deze gebruiken voor een burgerraad. Net als Gent en Heerenveen luisteren naar wat er leeft aan ideeën voor de toekomst, met een echt afspiegeling van alle Kampenaren.

Dat gaat ideeën opleveren die we direct kunnen uitvoeren of die politieke partijen kunnen meenemen in hun programma voor de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar. En ook kan de dan verse aangetreden, nieuwe burgemeester kennis maken met alle diversiteit van Kampen. En heel belangrijk: laat het een oefening zijn in inspraak en participatie voor de toekomst.

Raadspraat in De Brug, 23 maart 2021