vrijdag 10 januari 2014

D66 wil raadsenquête naar grondbankdossier Kampen

De fractie van D66 Kampen vindt dat de gemeenteraad een raadsenquête moet instellen naar het door het college gevoerde beleid voor het grondbankdossier. Daartoe bereidt de fractie een motie voor.

De gemeente Kampen maakte 9 januari bekend een miljoenenschikking te willen treffen met het consortium De Dijken, aangaande de aankoop van bouwgrond. Het totale verlies van de gemeente zou met deze schikking neerkomen op een bedrag van € 8,3 miljoen.

De raad is tot nu toe onder geheimhouding door het college geïnformeerd over de gang van zaken die tot het miljoenenverlies leidde. Voor D66 roept dat voldoende vragen op om te kiezen voor het zware middel van een raadsenquête: de fractie wil de onderste steen boven krijgen. “Zowel de raad als de burger zullen willen weten hoe deze situatie heeft kunnen ontstaan en hoe de gemeente kan zorgen dat een dergelijke situatie zich in de toekomst niet herhaalt”, aldus fractievoorzitter Pascal Jacobs.

D66 is van plan in de Raad van 30 januari te komen met een motie om de voorbereidingen te treffen voor een onderzoek naar het grondbankdossier ex artikel 155a van de Gemeentewet: een raadsenquête. Indien deze motie wordt aangenomen kan een werkgroep van raadsleden zich de komende maanden buigen over een omschrijving van het onderzoek, een toelichting en een verordening met nadere regels voor het onderzoek.