zondag 12 juni 2016

D66 komt met initiatief voor Fietsnet Kampen

Veertig tot zestig procent van al het verkeer in Kampen is per fiets. Toch hebben we Kampen om de auto heen gebouwd. Volgens Gerben Wijnja, raadscommissielid voor D66 is dat gek: ‘De fiets is verreweg het belangrijkste vervoermiddel in de stad. Dan zou je zeggen dat ons verkeersbeleid moet draaien om de fiets, met ruimte voor de auto.’ Zo zou het volgens Wijnja veel gemakkelijker moet worden om als fietser je weg te vinden door de stad.

Fietsnet

Het idee van een Fietsnet is afkomstig van de gemeente Houten. Ook in Houten hadden fietsers moeite om de goede weg door de gemeente te vinden. Om dit probleem op te lossen ontwikkelden de gemeente en de Fietsersbond, geïnspireerd door metrokaarten, een bewegwijzeringssysteem: Fietsnet Houten. Als fietser herken je meteen op welke route je je bevindt aan de gekleurde en genummerde routestickers op lantaarnpalen. Bij elke kruising met een andere fietsnetroute is er een kaart om snel te kunnen zien waar je bent en te bepalen hoe je het best verder kunt fietsen naar je bestemming binnen of buiten de gemeente.

Infoavond

Tijdens de informatieavond op 14 juni zal een verkeersambtenaar van de gemeente Houten samen met een vertegenwoordiger van de Fietsersbond Houten uitleggen wat het Fietsnet is, hoe Houten dit heeft opgezet en wat de ervaringen tot nu toe zijn.

Op een informatieavond geven gewoonlijk ambtenaren uitleg aan raadsleden over de opzet en inhoud van de plannen van burgemeester en wethouders. Het is uniek dat een gemeenteraadfractie –in dit geval D66- zelf met een initiatiefvoorstel komt en hierover een informatieavond organiseert. D66 verwacht het voorstel voor het Fietsnet Kampen in te dienen tijdens de eerstvolgende raadsvergadering.

De informatieavond vindt plaats in het Stadhuis (Burgemeester Berghuisplein 1). De bijeenkomst begint om 19:30 en duurt tot 21:00.