maandag 19 februari 2018

D66 ergert zich aan goedkope verkiezingsstunt CDA

D66 Kampen heeft zich geërgerd aan de goedkope verkiezingsstunt van het CDA. Hoewel er geen legale seksbedrijven in Kampen zijn, komt het CDA enkele weken voor de gemeenteraadsverkiezing met het voorstel deze te verbieden. Naar eigen zeggen om mensenhandel aan te pakken.

Gerben Wijnja, lijsttrekker voor D66, steekt zijn ergernis niet onder stoelen of banken. “Het CDA probeert zetels te winnen in de gemeenteraad met nepoplossingen voor één van de meest gewetenloze vormen van criminaliteit.”

Wijnja die in het dagelijks leven als beleidsadviseur bij de nationale politie in Europees verband vrouwenhandel probeert aan te pakken, stelt dat het CDA duidelijk niet weet waar ze het over hebben. “Vrouwenhandel en uitbuiting vinden juist plaats in het illegale circuit. Dat zien we hier in Nederland maar ook in de rest van Europa. Door sekswerkers in de illegaliteit te dwingen, maken we hen alleen maar kwetsbaarder voor uitbuiting en mensenhandel. Als het CDA nou echt begaan was met het lot van de slachtoffers van mensenhandel hadden ze zich eerst verdiept in deze schrijnende problematiek”, aldus Wijnja. “Ik denk dat het vooral duidelijk maakt dat veiligheid te belangrijk is om aan het CDA over te laten. Het CDA roept het beeld over zich af dat ze enkel en alleen voor zetelwinst, nepoplossingen rondtoeteren voor de meest mensonterende vormen van criminaliteit.”