zondag 3 april 2016

Ambtsgebed buiten de orde van vergadering

Ambtsgebed

Fractievoorzitter Pascal Jacobs kaartte vorig jaar de mogelijke strijdigheid van het ambtsgebed met de beginselen van scheiding van kerk en staat aan. Het Kamper ambtsgebed vond tot nu toe plaats binnen de orde van de vergadering. Gekozen volksvertegenwoordigers kunnen zich echter gedwongen voelen om een bede bij te wonen waar zij niet achter staan. Zelf beleefde Jacobs dat in ieder geval wel zo. Volgens hem zou het daarom beter zijn het ambtsgebed voortaan voorafgaand aan de raadsvergadering te laten plaatsvinden, zoals dat ook in Ede en Staphorst gebeurt.

Recht aan diversiteit

In de raad van 31 maart is besloten dit ook op zodanige wijze te doen.  D66 is tevreden met dit besluit. “Dit resultaat doet recht aan de diversiteit van geloofsopvattingen in raad en samenleving”, verklaarde Jacobs in zijn stemverklaring. “Het geeft iedereen, of het nu raadsleden zijn, luisteraars of het publiek hier in de raadszaal, de vrijheid en de gelegenheid om al dan niet deel te nemen aan een gezamenlijk moment van bezinning.”

Waardering

Hij sprak verder zijn waardering uit voor de wijze waarop de raadsfracties met respect voor elkaar en elkaars verschillen, tot de nieuwe invulling van het gebed gekomen zijn. “Ik vertrouw ik erop dat we het ambtsgebed in dit huis van de lokale democratie duurzaam een waardige invulling kunnen geven,” aldus Jacobs.